onsdag 23 september 2009

Allergisk mot penicillin?

Igår lyckades vi tvinga i Albin två doser av penicillinet han fått. Jag registrerade att han på eftermiddagen, efter första dosen, fått några små prickar runt munnen, men tänkte inte mer på det, han råkar ju ofta riva sig och få märken av det. Sen på kvällen när vi gick och lade oss, efter dos två, sa Martin att Albin hade massa utslag runt munnen. Och ja, nu var det många prickar... Kollade fass och konstaterade att detta var en biverkning av penicillinet. Ringde doktorn i morse igen och han tyckte det lät som allegi eftersom det kom nästan direkt, men det ska utredas. Så Albin fick en annan sorts antibiotika utskriven och läkaren uppmanade mig att ringa och boka ett återbesök om 3-4 veckor för att kolla ev. allergi.

Här syns resterna av prickarna litegrann

Jag ringde vårdplaneringen som han sagt, och efter ganska lång tid i telefonkö kom jag fram. Sjuksköterskan skulle koppla mig direkt till Martinasjukhuset, men lyckades göra nåt fel. Plötsligt hör jag någon slå ett nummer i andra änden, och säger
"Hallå"
"Hallå" svarar en kvinna
Numret slås återigen
"Hallå" säger kvinnan med barsk röst
"Ja, hallå" svarar jag
"Vem är det?" frågar hon
"Hej, jag heter Emma"
"Lägg på luren"
"eee... Va?"
"Lägg på luren"
"Nej men alltså, eeeh, jag blev kopplad hit"
"Vad vill du?"
"Jag vill boka ett återbesök"
"Lägg på"
"Men, va?"
"Du har kommit fel"
"OK, Jag blev kopplad hit, vart har jag kommit?"
"Du har kommit till en privatperson, lägg på nu"
"Jaha, oj förlåt."
Klick!

Något ställd blev jag. Hade hon klämt ur sig att jag kommit fel direkt så hade vi sluppit tjafsa i telefon. Men jag trodde ju bara att jag blivit felkopplad inom sjukhuset, så jag trodde ju att jag skulle kunna kopplas rätt av personen i andra änden, men nej. Spännande med telefonväxlar...

Om en vecka börjar jag jobba, Albin visar hur man jobbar bäst med sin laptop ;)

Inga kommentarer: