onsdag 27 maj 2009

Smakportioner - Nej tack!

Nu börjar ju Albin närma sig 6 månader, så jag tänkte att vi skulle börja lite försiktigt med smakportioner... Så jag ställde mig och kokade potatis som jag pressade och blandade med bröstmjölk. De blev en fin, lite lös puré. Men Albin uppskattade den inte alls... Han spottade och fräste och blev jätteledsen. Han fick kanske i sig 1/10 tesked. Sen provade jag med lite päronpuré också, den gick aningen bättre, men den var inte heller nån hit. Men där gick det säkert ner 1/4 tsk ;) Men... Vi får prova igen en annan dag. Men det är klart, det måste ju vara konstigt eftersom han bara ätit flytande innan...

2 kommentarer:

Elsa sa...

Vi började också med potatispuré, men Alfred gillade det inte alls. Han gillar faktiskt fortfarande inte potatis... (förstår inte varför alla tipsar om att man ska börja med potatis?)

I stället gav vi Alfred ofta fruktpuré i början för att han skulle vänja sig vid konsistensen och det funkade mycket bättre. Sedan var det bara att prova fler andra puréer när det inte var så konstigt längre att äta från sked :-)

Annas resa sa...

Jag håller med ovanstående talare. Potatisen har inte alls funkat med våra barn från börjarn, men majs eller ärtor - mums!
Lycka till med ätandet!